mandag den 29. oktober 2012

Snickers med karamel

Så har jeg været igang med at eksperimentere lidt i køkkenet, og det kom der disse fine Snickers ud af.
Og de er godkend fra både mandens og min side :-)

 
Opskriften har jeg fundet på med inspiration lidt forskellige steder fra. Jeg startede egentlig med at lave de snickers som er på Madbanditten, og de er også vældig gode, man manden synes der manglede karamelsmagen, og det kan han jo have ret i.
 
Jeg har jo efterhånden lavet mine Fløde karameller et par gange, så jeg tænkte at en kombi mellem de to opskrifter måske kunne give en mere karamelagtig Snickers.
 
Det endte sådan her:
 
Ingredienser:
 
100 g smør (rigtig smør, ikke smørbar blandingsprodukt)
250 g piskefløde
1 tsk vaniljepulver
1½ spsk sukrin+
2 tsk Lucuma pulver (kan undlades)
2 dl saltede peanuts
200 g mørk chokolade 70 %
100 g mørk chokolade 85 %
 


Fremgangsmåde:

 
Smør, fløde, vaniljepulver, sukrin+, lucumapulver blandes og varmes op efter Flødekaramel opskriften.


De 2 dl peanuts hakkes let, og lægges i bunden at en bøtte som er beklædt med madfilm.


 Når karamelmassen er færdig hældes den over de hakkede peanuts. Jeg rørte lidt rundt i det, så jeg var sikker på at det hele var godt blandet. Så er det ellers bare i fryseren så det kan stivne godt.
Mine stod i fryseren nætten over, da jeg lavede massen i går aftes. Men måske nogle timer er nok.

I morges tog jeg massen ud af bøtten, og delte den i passende stykker, jeg lagde stykkerne på et skærebræt med bagepapir på, og så kom de i fryseren igen.
Det er vigtigt at massen er godt frossen, når der skal chokolade på. For det første er den meget nemmere at arbejde med, da den kan blive noget blød ved stuetemperatur, for det andet synes jeg det giver et lidt tykkere lag chokolade. Jeg er for doven til at dyppe dem i chokolade to gange.

Chokolades smeltes over vandbad(som er en gryde med kogende vand, hvor i man stiller en stor skål som låg, hvori chokolades smeltes)
Jeg brugte 2 gafler til at holde fast omkring mine snickers og dyppede i chokoladen, lod den dryppe lidt af, og så over på bagepapiret igen.
Da chokoladen var lidt stivnet på dem alle, fik de lige et ekstra lag chokolade på toppen med min silikone madpensel, det er den som giver det lidt bølgede look på toppen.



Jeg smeltede 300 g chokolade, men det er fordi jeg skal bruge noget af chokoladen til noget andet senere. Tror jeg brugte ca. 200 g til mine Snickers. Men får man noget til over kan man altid blande nødder, tørrede bær eller f.eks. kokos i, og smide de i forme eller lave en plade man kan brække i stykker.

Da de alle havde fået et lag ekstra chokolade på toppen, røg de i fryseren til chokoladen var stiv. Herefter over i en bøtte som jeg opbevare i fryseren, så holder de sig bedst for man kan ikke spise en hel bøtte direkte fra fryseren.
Kan man godt lide dem hårde, så kan de spises direkte fra fryseren, men vil man gerne have karamellen lidt mere blød, så skal de lige stå ude 10 min eller være på køl i køleskabet istedet for fryseren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar