søndag den 25. november 2012

Tuperwareparty med masser af LCHF kager

Nå nu er det vidst ved at være tid til en lille update. Denne her uge er bare fløjet afsted, så nyder virkelig at det er blevet weekend :)

Jeg er på kursus for tiden, 4 uger skal jeg være afsted. Selvom det er et rigtig godt og spændende kursus, så synes jeg det er rigtig svært at undvære mine kollegaer så længe. Men det må jeg jo finde mig i, for kurset er ikke frivilligt men pålagt alle som arbejder på plejehjem/hjemmeplejen i Horsens kommunen.
Tilgengæld skal jeg jo lære en masse spændende ting, og bliver forhåbentlig bedre til mit arbejde i forholdt til borgerne og kollegaer, og det er super fedt :)

Men det er altså lidt hårdt at sidde på skolebænken, er ikke vant til at sidde og lytte fra 8-15.30 hver dag, for plejer jo at være på plejehjemmet, hvor man er fysisk igang det meste af dagen. Så det har da resulteret i et par dage med spændingshovedpine, men man vender sig nok til det.
Men om 4 uger ender det nok med at jeg brokker mig over, hvor hård det er at starte på mit fysiskkrævende job igen, da jeg nu er blevet vant til at sætte på min flade hele dagen ;)

Men jeg har også haft travlt i denne uge da jeg har været ude i verden og give folk zoneterapi om aftenen, og har også fået en behandling selv. Det var bare så skønt :) det var også den første behandling jeg har fået siden foråret, hvor jeg blev færdiguddannet og vi ikke længere skulle øve os på hinanden. Heldigvis har jeg en aftale med min klassekammerat allerede om et par uger, hvor vi giver hinanden zoneterapi. Det ser jeg frem til :)

Desuden havde i jeg en hel flok dejlige kollegaer og lidt familie til tupperwareparty i torsdags, og da vi traditionen for en bid kage og kaffe bagefter, ja så måtte jeg igang.
Jeg besluttede at det hele skulle være LCHF venligt, og mine kollegaer tog heldigvis godt imod sagerne. Så her kommer lige en række billeder med opskrifter eller link dertil.

Lækker chokoladekage. Opskrift findens HER

Den ene var ren chokolade og pyntet med frysetørrethindbær, hvilket gav en smule friskhed, for disse kager er tunge i det og man spiser sjældent mere end et stykke ad gangen.


Den anden kage er med appelsinskal og chokoladestykker i selve kagen samt pyntet med små stykker appelsin på toppen.

Så serverede jeg Romkugler. Opskriften findes HER


Den lækre Æblekage fra Janes blog Madbanditten,

Så var der hjemmelavet is. En med vanilje og en med hindbær. Det har jeg desværre glemt at tage billeder af. Opskriften har jeg også fundet hos Madbanditten

Desuden havde jeg også lavet disse lækre Solsikkekugler overtrukket med chokolade og pyntet med frysetørret hindbær.


Inspirationen kom oprindeligt fra frk.Sveskes blog, jeg har dog lavet en del om i opskriften, men derfor skal hun da stadig have kredit for den gode inspiration :)

Opskrift på solsikkekugler med chokoladeovertræk.

Ingredienser:
10 saftige dadler
125 g solsikkefrø
1 håndfuld mandler
3 spsk kokosolie
4 spsk Raw kakaopulver (er ikke så stærkt som alm. madlavnings kakao)
1 tsk vaniljepulver
½ tsk kanal
Evt. 1 spsk kokossukker eller Sukrin, hvis man ønsker mere sødme

100 g mørkchokolade 70%
100 g lys chokolade sødet med Stevia
frysetørret hindbær

- Solsikkekerner og mandler ristes på panden til de får lidt farve. Bredes ud på en tallerken så de kan køles af.
- Solsikkekerner og mandler males til lidt groft mel i endten kaffemølle eller foodprocessor.
- Dadlerne køres til en puré sammen med smeltet kokosolie i foodprocessorne, solsikke/mandelmel, samt øvrige røres sammen i foodprocessoren.
- Massen stilles i køleskabet i ca. 30 min, så bliver den lidt nemmere at stille til kugler.
- Så trilles massen til kugler, i den størrelse man selv synes er passende. De lægges på et skærebræt beklædt med bagepapir og en tandstikke stikkes i.
- Kuglerne stille i fryseren 1 times tid, på den måde bliver de meget nemmere at overtrække med chokolade, da den hurtigere stivner og man slipper for at skulle dyppe i chokolade af flere omgange.
- Så smeltes chokoladen over vandbad, de frosne kugler dyppes i den smeltede chokolade, ved at man holder i tandstikken.
- De frysetørrede hindbærstykker spredes ud på en tallerken, og kuglen med chokolade dyppes straks i hindbærerne.
- Så stilles de tilbage på skærebrættet med bagepapir, som sættes i køleskabet så chokoladen stivner helt.

Jeg synes de er bedst kolde direkte fra køleskabet, de kan med fordel fryses, hvis man vil lave en stor portion og gemmen til senere.


1 kommentar:

  1. Hej Signe. Faldt lige over din blog, og dermed over disse lækkerier til tupperware party. Super. Jeg skal ha Tupperware party om 3 uger og tror jeg vil bruge dine opskrifter. Tak for det.

    SvarSlet