søndag den 18. november 2012

Lasagne med "pasta"plader

 
I sidste uge lavede jeg denne lækre lasagne, den blev bare bare super god. Jeg havde fundet en opskrift på "pasta" på en norsk blog(husker desværre ikke hvilken) Opskriften skulle eftersigende have været bragt i et norsk ugeblad.
 

 Opskrift på LCHF pasta plader:

Ingredienser:
4 æg
125 g philidelphia original
35 g FiberHUSK
½ tsk salt

Æg piskes luftige, philidelphia piskes sammen med til der ikke er klumper, FiberHUSK piskes i. dejen skal stå og sætte sig i ca. 5 min.
Hvis dejen bliver for fast(er svært at rulle ud) kan man tilsætte et ekstra æg, det gjorde jeg.
2 stykker bagepapir pensles med lidt olivenolie. Dejen rulles ud imellem den, så den bliver helt tynd og ensartet.
Bages i ca. 10 min ved 150 grader alm ovn. Begge lag bagepapir skal blive på under bagning.
Afløles på en rist, når det er kølet af tages den bagepapir af og man kan nu klippe "pastaen" ud til plader eller skære den i tynde strimler og bruge den som båndpastaer.




Ingredienser Kødsovs:
500 g hakket oksekød
2 store løg
3 fed hvidløg
½ peberfrugt
3 gulerødder
Et glas urtekram pastasovs med chili
salt
italiensk krydderi fra urtekram

Hakket oksekød brunes. Løg og hvidløg fik en hurtig tur i foodprocesseren, man kan også bare hakke dem fint. De brunes samme med kødet.
Gulerødder skralles og fik også bare en hurtig tur, sammen med peberfrugten, i foodprocesseren. Normalt plejer jeg at rive dem fint. Men var lidt doven idag, og det fungerer super i maskinen, hvis man bare ikke giver det for længe.
Resten af indgredienserne puttes i gryden til kødet og det hele småsimre i 20 min.

Ingredienser til ostesovs
50 g philidelfia original
1-2 dl fløde
En god håndfuld reven ost
lidt salt
krydderier efter smag

Alle ingredienser varmes op ved svag varme i en tykbundet gryde eller sliplet pande. Når osten er smeltet og sovsen har en jævnkonsistens smages den til med salt og krydderier. Jeg brugte lidt røddressing mix krydderi fra urtekram.
I en original lasagneostesovs er det vidst lidt muskatnød man krydre med, men det havde jeg ikke.
Er sovsen for tyk kan tilsættes lidt ekstra fløde eller mælk.

Og så er det bare tid til at samle alle tingene.


Jeg dryssede lidt reven cheddar og mozzarella på toppen



Jeg gav lasagne ca. 25 min i ovnen ved 200 grader.
Dette er kun for at få den gennemvarm(jeg lavede sovsen dagen før) og få osten til at smelte. Det har ingen betydning for "pasta"pladerne, som er færdige når den kommer ud af ovnen første gang.
Hvis alle sovsene er varme på forhånd, kan man evt afkorte tiden i ovnen.

Det færdige resultat som spises med en salat eller snavegrønt. Det smagte super godt, og minde meget om alm. lasagne. "pastaen" smager jo ikke af særlig meget i sig selv, men giver bare pastabid i retten.


Vi spiste forresten af den i flere dage, og smager fint når den bliver genvarmet.

1 kommentar:

  1. Den er også god som nudler :)
    jeg gider ikke altid lave det når vi spiser lsagne - men jeg laver det ofte som nudelsalat

    Helt pinligt at jeg slet ikke har fået tjekket dig ud :)

    SvarSlet