onsdag den 12. december 2012

Tærte med bacon, broccoli og porre

I aften fik jeg lavet en tærte, og jeg synes at den blev god.


Den er lavet primært med mandelmel og jeg synes godt man kan smage mandlerne lidt. så næste gang smider jeg nok lidt kokosfibermel og flere sesamfrø i.
Manden kunne dog ikke smage mandlerne, og han synes tærten var rigtig god.

Opskriften på dejen fandt jeg på denne norske blog.

Tærtedej:

1/2 dl sesamfrø
3 dl mandelmel
1 æg
40 g smør
1 tsk salt
1 spsk fiberHUSK

Jeg malede sesamfrøene i kaffemøllen. Derefter blev alle ingredienserne blandet sammen i foodprocesseren.
Man kunne også bare have rørt det med håndmixeren eller håndkraft.
Dejen trykkes ud i fadet med hænderne og der prikkes små huller i dejen med en gaffel. Det sættes på køl i ca. 30 min. Så dejen rigtig kan sætte sig.
Så forbages tærtebunden i 8-10 min ved 175 grader.



Fyld:
200 g bacontern
2 porre
1 broccoli hoved

Bacontern steges.
Porre og broccoli skæres i mindre stykker og koges møre med lidt salt og bouillon.
Bacon og grøntsagerne fyldes i den forbagte tærtedej.

Æggemassen:
4 æg
1 1/2 dl fløde
100 g hytteost 4,5 %
Salt
Peber

Massen piskes sammen og hældes over fyldet i tærtedejen

Jeg dryssede en god håndfuld reven ost ud over tærten inden den kom i ovnen igen.

Så fik den 40 min ved 200 grader, til æggemassen var helt stiv og gylden.
De sidste 10 min lagde jeg et stykke sølvpapir over tærten, så osten ikke fik for meget.

Da jeg ikke her et tærtefad endnu, brugte jeg en springform. Men det var altså ikke helt optimalt, for en del af æggemassen løb ud på pladen. Og det var jo lidt spild :(



Næste gang vil jeg prøve at lave en tærte med fyld af krydret oksekød, løg og peberfrugt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar