tirsdag den 16. oktober 2012

"lyse" boller med lidt kerner

Jeg har idag modtaget min pakke fra rawandmore.dk med en masse gode sager. Bl.a. Det fine kokosfibermel.
Så selvfølgelig skulle jeg lige prøve at bage lidt boller, selvom jeg egentlig var død træt efter en lang arbejdsdag.

Og jeg må sige resultatet blev rigtig godt :)

En af de største udfordringer efter jeg er starte på LCHF er faktisk alle de ting jeg støder på på min arbejde(et plejecenter).
Jeg skal til at planlægge min mad en del, da jeg ikke bare lige kan snuppe en hurtig franskbrød eller bolle.
Desuden er vores tradition at når vi går på ferie, har fødselsdag, oplever noget godt, har weekendvagt osv. Så er der altid en som har rundstykker med. Så det kan sagtens blive et par gange om ugen.
Jeg ved jo godt at alt det hvide brød ikke er godt, og nu er det jo også slut med det. Derfor ville jeg gerne bage noget som jeg kan have med istedet, der er jo ikke noget ved bare at sidde og glo mens de andre spiser rundstykker. Så føler man sig også alt for anderledes, og det er jo ikke meningen med denne kostændring.(som forresten har givet mig 14 dage i træk uden blodsukkersvingninger, det er jo helt vildt :-)

Opskrift på bollerne:

6 æg
1 spsk sukrin
1 1/2 dl fløde
80 g smør
1 1/2 dl kokosfibermel
4 1/2 spsk HUSK
3 tsk bagepulver
20 g Chia frø
2 spsk hørfrø
2 spsk sesamfrø
1/2 tsk salt

Æg, smeltet smør og fløde piskes sammen. Alle de tørre ingredienser røres sammen i en skål.
De tørre ingredienser piskes sammen med det flyende. Dejen skal stå og sætte sig i ca. 10 min, så suger HUSK og Frø lidt væske og dejen bliver til at forme.



Jeg fik 13 boller af min portion, de er ikke så store, men det synes jeg ikke gør noget.
Jeg tog dejen op med en spiseske, og formede den med hænderne. Det er nemmest hvis man lige skyller hænderne med kold vand engang imellem.

Jeg gav bollerne 20 min ved 175 grader, de første 10 min var ved varmluft og de sidste 10 min alm ovn.


Måtte lige prøvesmage en med smør på ;)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar