lørdag den 27. oktober 2012

"Rugbrøds" Knækbrød

Idag skulle jeg have lavet en ny portion knækbrød. Desuden skulle jeg have taget mit nyeste gear  brug, nemlig en elektrisk kaffemølle, til at male kerner til mel.

Knækbrødet blev dog ikke så sprød som sidste gang, hvor det havde fået lidt for meget.
Det blev faktisk sådan lidt rugbrødsagtig.(undtagen kanterne, som var sprøde). Begge dele smagte rigtig godt, og det er i hvert fald ikke sidste gang jeg laver denne opskrift.
Hvis man gerne vil have dem hel sprøde, kan man endten skrue temperaturen 10 grader op, eller give nem 10-15 min mere. (det er bedst for de gode olie i kernene, med ekstra tid og ikke ekstra varme)


Ingredienser:

½ dl hørfrø malet til mel
½ dl solsikkekerner malet til mel
1 dl sesamfrø
1 dl hørfrø
1 dl solsikkekerner
3 spsk Chaifrø (kan undlades)
3 spsk Hemp proteinpulver (kan undlades)
1½ spsk HUSK
1½ tsk stensalt
1 tsk bagepulver
1 æg
2 dl vand



Den ½ dl hørfrø og den ½ dl solsikkekerner males til mel.



De andre tører ingredienser blandes samme med melet.


Æg og vand blandes i. Jeg rørte det hele røres godt sammen med en ske eller piskeren.
Så puttede jeg blandingen på et bagepapir. Sidste gang bredte jeg det bare ud med en dejskraber, nem synes denne blanding er lidt mere fast. Så jeg lagde et stykke bagepapir ovenpå og rullede det ud med kagerullen.
Inden jeg puttede det i ovnen, skar jeg lige stykkerne ud med en pizzaskære. Jeg lavede 15 stykker, det vidste sidste gang, at det passede rimelig godt :-)


Jeg gav mine 55 min ved 150 grader alm ovn. De midterste 9 stykker blev som sagt lidt rugbrødsagtige, og de yderste 6 stykker mere knækbrød.
Så man kan selv regulere tiden efter hvad man ønsker :-)

Og så lige et billede af det nye gear. Min kaffemølle til at male kerner til mel til diverse brød.
Det er en Tefal, købt i Bilka for kun 150 kr, og den gjorde sit arbejde rigtig godt, er nem at rengøre, og har endda en krydderurtehakker også.



 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar