lørdag den 27. oktober 2012

Fløde "karameller"

Jeg har nu et par gange prøvet at lave de her fløde "karameller", og mums jeg synes de er godt.

Opskriften kommer oprindeligt fra Cecilies blog Fristende Lavkarbo tror jeg nok ;-)

Første gang jeg lavede dem, blev de rigtig gode.

Anden gang var de rigtig dårlige, for massen skilte og og jeg havde puttet for meget sødemiddel i, så endte med at smide portionen ud(har dog nu fundet tips til at samle massen igen, man skal bare putte en sjat fløde i, og så røre. ved ikke om det virker for har ikke prøvet det)

Tredje gang blev de super gode.

Og her kommer opskriften på det fjerde forsøg. De blev også gode, men skulle måske have kogt lidt længere. (hvilket jeg først fandt ud af da jeg havde læst lidt nærmere på Cecilies blog, men jeg var bange for det ville skille)
Dog betyder det ikke så meget for mig, da jeg spiser dem direkte fra fryseren. Sådan synes jeg de er bedst, elsker den hårde kolde fornemmelse de giver i munden. Gider ikke den lidt slatne blødhed de får når de har stået ude for længe.

Ingredienser:
100 g smør (øko fra Thise, ikke noget kærgården her)
250 g Piskefløde (tror ikke det er hel samme mængde som 2,5 dl fløde)
1 tsk med top vaniljepulver (fra urtekram, ikke vaniljesukker)
1½ spsk sukrin+

Alle ingredienser ligges i en sliplet pande eller gryde. Det varmes op og når det koger skrues der ned, så det bare småkoger ved svag varme. Husk at røre i det en gang imellem så det ikke brænder fast og bliver blandet lidt.
Det er vigtigt at det ikke begynder at skille, min oplevelse er at det nemmere skiller, hvis det får for meget varme.
Men jævnfør tippet længere oppe, skulle det kunne samles igen med en sjat fløde, hvis det skiller.

Her er lidt undervejbilleder af massen.

Start


Efter det er begyndt at koge lidt. Den smule det skiller her betyder ikke noget, det kan let røres sammen :-)
Næsten færdig masse
  
Min portion fik ca. 30 min efter det var begyndt at koge, ifølge Cecilie skal det have 60 min. Det må jeg prøve næste gang.
Men synes nu min blev fin alligevel, den var i hvert fald blevet tyk og satte sig på kanten.
Den færdige masse hældes i en bøtte(størrelse afhænger af om man vil have tykke/tynde karameller), som er beklædt med film. Ellers er massen ikke til at få op igen, når den er stivnet.
Så får den lige lov til at køle af på køkkenbordet lidt, og så ryger den eller i fryseren i nogle timer indtil den er blevet helt stiv. (bedst natten over, men så tålmodig var jeg ikke idag.)
Bloggen tages op af bøtten ved hjælp af madfilmen, og den skæres ud i små firkanter.


Jeg opbevarer mine karameller i en bøtte i fryseren, og spiser dem direkte derfra :-)

På Cecilies blog er der mange gode forslag til, hvad man ellers kan putte i af lækre ting. F.eks. nødder, chokolade, lakridspulver osv.

Jeg har selv lavet en portion med knasende peanutbutter og de blev altså også gode.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar