mandag den 12. november 2012

Udfordring fra Madbanditten og opskrift på en lækker chokoladekage

Til dem som ikke ved det, er min absolutte yndlings blog Madbanditten. Jane som har den skriver bare så godt, og hendes mad er rigtig lækkert. Faktisk er det hendes blog som inspirerede mig til at prøve LCHF livsstilen, og det har virkelig gjort noget godt for mit ustabile blodsukker.

Jane er i dagen indlæg kommet med en udfordring, for at teste hvor varieret vi egentlig spiser. Så den næste uge skal jeg skrive alle de forskellige ting jeg spiser ned, og så må vi se hvor meget det ender med.
Man skal kun skrive tingene en gang, så har jeg fået mandler på min yogurt til morgen, så skal jeg ikke skriver mandler på igen senere, selvom jeg f.eks. får det i mit kernebrød.
Det bliver lidt spændende at prøve det af, for synes jeg er slem til at spise de samme ting alt for tit. Især de samme slags grønsager og alt for tit hakket oksekød.
Jeg tror jeg vil dele min endelige liste ind i katagorier som grønt, frugt, kød, nødder/kerne, mælkeprodukter osv. Det er lidt mere overskueligt.
Min liste for en uge vil komme engang i starten af næste uge.

Og nu til opskriften på denne lækre chokoladekage:



Den er god fyldig i smagen og er en tung sag, så man spiser ikke lige tre stykker selv. Men det er helt sikkert en af mine yndlings LCHF kager, da den smager så syndigt. Men den er ikke for fedtforskrækkede folk.

Ingredienser:
200g mørk chokolade min. 70%
250g smør (ikke kærgården, men f.eks. Thises økologiske smør)
6 æg
1 1/4 dl piskefløde
½ dl Sukrin+ (eller andet naturligt sødemiddel, som svare til 1 dl sukker)
3 spsk fint kokosfibermel(kan evt. erstates af 3 spsk malet mandler, eller helt undlades)
1 tsk vaniljepulver fra urtekram (ikke sukker)
evt. 100g hakket mandler eller andre nødder

Æg, Sukrin+ og vanilje piskes til det bliver lidt luftig.
Smør og chokolade smeltes over vandbad.

Når smør/chokoladen er smeltet tages det af vandbadet og flødes blandes i.
Blandingen hældes ned til æggene og det hele piskes sammen, de 3 spsk kokosfibermel piskes i.
Jeg tilsatte i denne portion 100 g splittede mandler, de fleste blev rørt i sammen med kokosfibermelet, mens resten blev drysset ovenpå dejen, da den var kommet i springformen.
Men kagen smager også helt forrygende uden mandler :-)
Dejen hældes i en springform, min er ca. 24 cm. Jeg klippede ud, så jeg havde bagepapir i bunden og siderne smurte jeg med smør.

Kagen skal have 15-18 min i ovnen ved 225 grader (ikke varmluft)

Når kagen er kølet lidt af på bordet, skal den i køleskabet. Den smager helt sikkert bedst når den har været på køl i et par timer, så den rigtig sætter sig. Det er spild af god kage at smage på den før tid, selvom det er svært at vente.
Kagen kan sagtens fryses og spises senere. Det er afprøvet.

Smager super med hjemmelavet vaniljeis til.

2 kommentarer:

  1. Wow det ser virkelig godt ud! Den bliver straks gemt til en god lejlighed!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt klart også min yndlings LCHF kage opskrift. Men jeg elsker også chokolade og kan faktisk bedst lide den uden mandler i.
      Har forresten glemt at skrive i opskriften at den er bedst efter et par timer på køl. Synes egentlig ikke kagen er noget særligt, medmindre den har været på køl, det får den virkelig til at sætte sig. Det må jeg hellere rette i opskriften når jeg får tid.

      Slet