mandag den 5. november 2012

Romkugler

Jeg har haft en feriedag, og har brugt det meste af den i køkkenet. Jeg har både fået laver Romkugler, sandwich brød, grov kernebrød, og lavet mere is til weekenden.
Har også fået gjort lidt rent og vasket en masse tøj, ja der er nok at gøre når man skal have huset fuld af gæster i weekenden.

For at det ikke bliver for forvirrende med alle de opskrifter i et indlæg, så laver jeg et indlæg pr. Opskrift, elles kan jeg vidst ikke selv finde rundt i det senere hen.



Opskrift på Romkugler:

Ingredienser:
125 g mandler
100 g alm kokosmel
60 g smør
50 g kokosolie
4 spsk raw kakao (er ikke så stærk som alm. Kakao)
1 1/2 spsk stærk kaffe
1 1/2 tsk romessens
50 g bløde svesker
60 g bløde medjoul dadler (købes øko i både Kvickly og Bilka)
1 1/2 spsk sukrin
1 tsk vanilje pulver
2 past. Æggeblommer (kan undlades)
30 g mørk chokolade 85%

Mandlerne males til mel i foodprocesseren.
Chokolade hakkes i små stykker.
Smør og kokosolie smeltes.
Svesker og dadler for en tur i foodprocesseren, sammen med ca 1/2 af smør/ kokosolie.
Alle ingredienserne kommes i nu i foodprocesseren, og får en hurtig tur så det blandes.



Massen trilles til kugler og rulles i kokos. Jeg smed lidt kokos i en bradepande, og trillede dem rundt deri, så var der styr på dem ;)




Bagefter puttede jeg dem i en bøtte og i fryseren til senere brug. Skal de bruges på dagen, bliver de bedst, hvis de har stået på køl i et par timer.

Tips.
Næste gang jeg laver dem, vil jeg putte mere mørk chokolade i. Men det var en pludselig indskydelse at putte det i, så jeg brugte en rest jeg havde.

Desuden vil jeg nok putte 2 tsk romessens, istedet for 1 1/2 i, men jeg kan også godt lide at de smager af noget.

Man kan evt, nøjes med at bruge dadler(ca. 110 g), men dadler påvirker blodsukkeret mere end svesker gør.
Man kan også bare bruge svesker(ca. 110 g), men så er der måske behøv for lidt ekstra sødning.
Man kan som tredje mulighed bruge bløde abrikoser(ca. 110 g), de påvirker heller ikke blodsukkeret så meget som dadler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar