lørdag den 17. november 2012

Boller med blå Birkes

 
Puha jeg synes det har været en hård uge.
Jeg har haft lange dage på arbejdet, og der har været nok at se til. Desuden lider jeg stadig under weekendens indflytterfest og indtagelse af brød og sukker.
Jeg har været træt hele ugen. mit blodsukker har været ustabilt og jeg er faldet i sukkerfælden 2 gange, hvilket har resulteret i at jeg blev endnu mere træt og fik ustabilt blodsukker igen.
GRRR det er simpelthen så irriterende at jeg skal være så pokkers svært at slippe sukkeret igen. Altså helt ærligt, jeg kan jo mærke hvor dårligt jeg får det. Hvorfor lader jeg så ikke være? Det er som om den kloge hjernen slår fra og min reptil hjerne bare kaster sig over sukkeret, og jeg opdager det først når det er for sent.
Men det har altså heller ikke gjort det nemmere, at vi havde en masse rester til overs fra indflytterfesten, det var meningen jeg ville have gemt det til på torsdag, hvis jeg holder tupperwareparty. Men idag kunne jeg bare mærke det skulle ud af huset, så slæbte lige 3 kilo slik med over til naboen da jeg så dem. De blev vidst glade for det, og jeg slap af med det. Win win.
Selvom det måske er lidt dobbelt moralsk at pådutte andre mit kæmpe sukkerlager, bare fordi jeg ikke selv tåler det. Men jeg er bare alt for næring til at smide det ud, og bryder mig heller ikke om madspild, selvom det er sukker ;-)

Men jeg synes nu også at mørket påvirker mig, lige så snart klokken er 17.00 og det er mørkt udenfor, ja så er jeg klar til at gå i seng. Føler mig sommetider som en på 90 år, når jeg sidder i sofaen og nikker efter aftensmad, og ikke får gjort alle de praktisk ting jeg burde.
Men sådan er det nok bare for mig når mørket kommer :-( for har lige været til læge for 14 dage siden og få taget et hav af blodprøver for at måle vitaminer, jern og andre træthedsprøver som lægen kaldte dem, og de var alle rigtig fine. Så kan ikke engang skyde skylden på manglende jern eller for lav blodprocent.

Nå men i næste uge starter jeg på kursus. Skal afsted i 4 uger, det bliver underligt at skulle være væk fra mine kollegaer så længe, men jeg overlever jo nok. Håber kurset er spændende, de fleste af mine andre kollegaer som har været afsted synes det var godt.
Kurset er med forplejning, så jeg er spændet på at se om det er LCHF venligt, må hellere tage en madpakke med første dag, bare for at være på den sikre side ;-)

Idag har jeg haft travlt med en masse praktiske ting, for skal på arbejde igen i morgen. F.eks. bagt disse boller.
 

 De var nemme og lave og smagte også rigtig godt med smør på :-)

Ingredienser:
6 æg
1½ dl piskefløde
80 g smør
½ dl sesamfrø
½ dl hørfrø
½ dl solsikkekerner
2 spsk chiafrø (kan undlades)
3 spsk Hemp proteinpulver (kan undlades)
4½ spsk HUSK
1½ dl kokosfibermel
1 tsk salt
3 tsk bagepulver

1 æg til pensling
Birkes til toppen

Smøren smeltes og piskes sammen med æg og fløde.
Alle de tørre dele blandes og piskes sammen med den våde blanding.
Dejen skal hvile i 10 min, så HUSK og kerner kan trække væske til sig.
Når dejen har hvilet, formes bollerne. Dette gøres nemmest med at tage dejen op med en ske og forme dem med hænderne, som man skyller i kold vand efter hver 3 bolle.
Så pensles bollerne med æg og blå birkes drysses på.

 Bollerne fik 25 min ved 175 grader. 20 min ved alm ovn og de sidste 5 min med varmluft.
Næste gang giver jeg dem bare 20 min ved varmluft.
Tror også jeg nøjes med 2 spsk Hemp proteinpulver næste gang, synes man kunne smage det lidt for meget i bollerne. Selvom de stadig er gode.

Det æg som var til overs efter pensling, lavede jeg lige en hurtig omgang scrambleeggs af og spiste til frokost med et par tomater og en af de nybagte boller med smør.


Nå jeg skal til niecens 7 års fødselsdag idag, så må hellere se at komme afsted. Har ellers en opskrift på Lasagne, Meatza og en anden pizza som jeg også skal have blogget om. Men det ender nok med at blive i morgen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar